מחוון האוריינות ככלי לדיוק עבודת המאמנת בבית הספר


מחוון האוריינות הוא כלי שפותח במיזם מישרים במטרה לאפשר למאמנת האוריינות ולמורות לדייק את העבודה המשותפת שלהן על מנת לשפר את תהליכי האימון ולקדם את שינוי הפרקטיקות בכיתות. מסמך זה כולל שלושה חלקים:
  1. מטרות מחוון האוריינות
  2. חלקי המחוון וסוגי השאלות הנכללות בו.
  3. חשיבות השיח המשותף להבנת תוצאות המחוון ןהצעה לשאלות לשיח על בסיס המחוון.


בבתי ספר רבים מופעלים משאבי הדרכה ללא הגדרה ברורה של יעדי ההדרכה, מבלי לבחון את האפקטיביות שלה ומבלי לקחת בחשבון את עמדת המורות המודרכות על תהליכי ההדרכה. כאשר בוחנים את אפקטיביות ההדרכה מתבססים פעמים רבות על ניתוח השינוי בהישגי התלמידים, לטובה או לרעה. הבעיה היא שבחינה כזו מהווה "קפיצה" רחוקה מידי ונכון יותר לבחון בשלב הראשון את השינויים שחלו בהוראה בעקבות ההדרכה ורק לאחר מכן לבחון את הקשר בין תהליכי ההוראה לבין השינוי בהישגים.

כדי להתמודד עם אתגרים אלו, פותח במיזם מישרים מחוון האוריינות המאפשר למאמנת ולמורות לדייק את העבודה המשותפת שלהן. הכלי פותח על רקע הצורך לייצר הגדרות מוסכמות של תפקידי המורה והמאמנת שיהוו מצפן לעבודה הרצויה ולספק נתונים לשיח משותף מאמנת-מורות שישרת את המאמנת לטיוב תהליכי האימון .

כל אחת מהמורות עמן המאמנת עובדת באופן אינטנסיבי ממלאת את השאלון באופן אנונימי ובמקביל לכך כל מאמנת ממלאת שאלון זהה עבור כל אחת מהמורות הללו.

מטרות מחוון האוריינות

מחוון האוריינות נועד לשרת מספר מטרות:

  1. להציב "מצפן" לעבודת המורות.
  2. להציב "מצפן" לעבודה המשותפת של המאמנת והמורות.
  3. לאפשר למנהלת ולצוות המוביל לבחון יחד עם המאמנת את עבודתה עם המורות.
  4. לבחון מהם הנושאים שבהם יש צורך לשכלל את הידע המקצועי של המאמנת כדי לספק מענה לצורכי בית הספר.
  5. לבחון מה נדרש לעשות בבית הספר כדי לתמוך בתהליכי האימון.

המטרות המרכזיות  של המחוון הן הצבת "מצפן" לעבודת המורות על ידי הגדרת ההיבטים המרכזיים שהוראת התחום צריכה לכלול, והצבת "מצפן" לעבודה המשותפת של המאמנות והמורות. הכלי מבסס שפה משותפת ביחס לציפיות התפקיד הן של מורות החינוך הלשוני והן של מאמנת האוריינות בממשק העבודה שלה עם מורות אלו. שפה משותפת עשירה ומפורטת קריטית בכדי שהמאמנות והמורות יוכלו לתאר באופן מדויק את עבודתן, להסביר אותה ולגבש עמדה כלפיה.

מילוי המחוון הוא תהליך רפלקטיבי חשוב בהתפתחות המקצועית של המורות ושל מאמנת האוריינות.  הכלי מסייע למורות ולמאמנות לזהות את נקודות החוזק שלהן, את התחומים המאתגרים עבורן וכן לבחון מה נכלל בעבודה המשותפת עם המאמנת/המורה, מה חסר בה ועד כמה היא תורמת.

המחוון מספק תשתית לשיח צוותי ופרטני על תחומי העבודה המשותפים. כך, הכלי מאפשר שיח אימוני הבוחן מה עובד ומה לא עובד בעבודה המשותפת ומה ניתן לעשות כדי לדייק את העבודה יחד. ההצלבה בין נקודות המבט של המאמנת ושל המורות היא בעלת ערך רב כיוון שהיא מאפשרת ללמוד על העבודה המשותפת ועל תרומתה משתי נקודות המבט של השותפות לתהליך. ניתוח משותף (מאמנת ומורות) של מידת ההתאמה בין נקודות המבט לצד הפערים ביניהן מספק הכוונה לאופן שבו צריך לדייק את תהליכי העבודה המשותפים כדי שיהיו אפקטיביים יותר.

חלקי המחוון

השאלות במחוון האוריינות מתייחסות לארבעה תחומים:

1. שימוש במיפויים ובתוכניות עבודה:

במסגרת המיזם חשוב לנו  לדאוג לכך שכל המורות של כיתות א' ישתמשו במיפויים ושכל מורות השפה יכתבו תכניות עבודה שבועיות המביאות לידי ביטוי הוראה דיפנרציאלית לפי צרכי התלמידים השונים. שני שינויים אלה הם קריטים לפי הספרות המחקרית לקידום הוראה מותאמת לתלמידים כבר מכניסתם לכיתה א' ויכולים להשפיע מאוד על צמצום הפערים עימם נכנסים התלמידים לבית הספר. לכן, הוספנו שאלות לגבי פרקטיקות אלו, לדוגמא:


אילו מהרכיבים באים לידי ביטוי בתכנון השבועי שלך?


א. ניסוח מטרות הוראה מפורשות
ב. תכנון זמן להוראה במליאה
ג. תכנון זמן לעבודה בקבוצות
ד. התאמת חומרי ההוראה הנלמדים
יש לסמן עבור כל רכיב: תמיד, בדרך כלל כן, לפעמים, בדרך כלל לא, כלל לא.


2. תהליכי הוראה:

שאלות אלו מפרטות רכיבים מרכזיים של תהליכי הוראה שנמצאו במחקר כקריטיים להוראה איכותית. למשל, כדי לקדם רכישת מיומנויות אוריינות ידוע שיש צורך לשלב בין הוראת אופנויות השפה השונות כבר מכיתה א' (כתיבה, קריאה ושיח)  וכן ידוע מהם הרכיבים המרכזיים בכל אופנות. רכיבים אילו לא תמיד עומדים בבירור לנגד עיניהן של המורות בעת תכנון יחידות ההוראה והשיעור. כדי לוודא שהמורות והמאמנות מתייחסות באופן שוטף להיבטים אלה בתכנון ההוראה, חיברנו שאלות ביחס להיבטים אלו, לדוגמא:


במטרה לקדם את רכישת הקריאה אני נוקטת בפעולות הבאות:


א. הוראת הצופן האלפביתי (עיצורים, תנועות, צירופים)
ב. הוראת דיוק, קצב והנגנה
ג. קריאה עצמית של טקסטים
ד. האזנה לקריאה קולית מיומנת
יש לסמן עבור כל פעולה: כלל לא, במידה מועטה, במידה בינונית, במידה רבה, במידה רבה מאוד

3. עבודה משותפת עם מאמנת האוריינות:

האימון בתוך הכיתות הוא אתגר גדול מאוד הן עבור המאמנות והן עבור המורות. נדרשת מיומנות גבוהה כדי ליישמו באופן אפקטיבי והוא דורש רמת אמון ופתיחות גבוהה בין המאמנת והמורות. לכן, כדי לוודא שתשומת לב רבה ניתנת להיבט זה בעבודת האימון, שאלנו לגבי דרכי העבודה שאנו רוצים לשים במוקד, למשל:


באיזו תדירות אתן מבצעות יחד את הפעולות הבאות?


א. המאמנת מדגימה בכיתה ואנו דנות בהדגמה.
ב. אנחנו מלמדות יחד בכיתה ודנות בתוצאות.
ג. המאמנת צופה בי ואנחנו דנות בתצפית.
עבור כל פעולה יש לסמן: מספר פעמים בשבוע, פעם בשבוע, פעם בשבועיים, פעם בחודש, פעם-פעמיים בשנה, כלל לא.


4. רפלקציה על תרומתה של עבודת המאמנת:

הנחת העבודה היא שלא כל הנחיה, הדרכה או אימון, גם אם הם נעשים בתדירות הנכונה ו"לפי הספר" אכן מובילים ללמידה של המורות ולשכלול של הפרקטיקה שלהן בכיתות. פיתוח מקצועי אפקטיבי של המורות כרוך בין השאר בתחושת בעלות שלהן על התהליכים, ביכולת שלהן לכוונן ולדייק את התהליכים לצרכים שלהן, במודעות הולכת וגוברת לצרכים המקצועיים שלהן וכמובן בנכונות של המאמנת/מנחה לקבל משוב כן על עבודתה ולעצב את עבודתה בהמשך על סמך משוב זה. לכן, חיברנו שאלה העוסקת בהשפעות הרצויות של תהליכי האימון שתאפשר למאמנת לקבל משוב ותהווה בסיס לשיח משותף בין המאמנת למורות אותן היא מנחה. שאלנו את המורות:


באיזו מידה העבודה עם מאמנת האוריינות תורמת לך בתחומים הבאים:


א. הבנת הצרכים השונים של התלמידים שלי.
ב.התאמת דרכי ההוראה שלי לצרכים השונים של התלמידים.
ג. שיפור מתמיד של מיומנויות ההוראה שלי
ד. שיפור תחושת המסוגלות שלי לקדם את כל התלמידים שלי להישגים גבוהים.
עבור כל תחום יש לסמן: כלל לא, במידה מועטה, במידה בינונית, במידה רבה, במידה רבה מאוד


ניתן להבין את משמעות נתוני המחוון רק באמצעות שיח משותף בין המאמנת והמורות – זאת גם כאשר קיימת התאמה גבוהה בין הדירוגים שלהן וגם כאשר מזהים פערים. לפניכם הצעות לניהול שיח משותף בעקבות המחוון.