שיח משותף על בסיס מחוון האוריינות

מחוון האוריינות הוא כלי שפותח במיזם מישרים במטרה לאפשר למאמנת האוריינות ולמורות לדייק את העבודה המשותפת שלהן. ניתן להבין את משמעות נתוני המחוון רק באמצעות שיח משותף בין המאמנת והמורות וחשוב לקיימו הן ברמה הפרטנית והן ברמה הצוותית.
מסמך זה עוסק בחשיבות השיח המשותף אודות נתוני מחוון האוריינות וכולל הצעה לשאלות שכדאי לכלול בשיח כזה.


חשיבות השיח המשותף להבנת נתוני המחוון

ניתן להבין את משמעות נתוני המחוון רק באמצעות שיח משותף בין המאמנת והמורות – זאת גם כאשר קיימת התאמה גבוהה בין הדירוגים שלהן וגם כאשר מזהים פערים:

התאמה גבוהה בין דירוגי המורות ובין דירוגי המאמנת יכולה להעיד על מספר תופעות שונות, למשל: האם קיים תיאום ציפיות גבוה ביחס למטרות התפקיד ולתכולת התפקיד של המורה ושל המאמנת? האם קיימת הבנה משותפת של מושגי המפתח בתהליכי האימון? או האם קיימת הסכמה ביחס לתחומי החוזק ולאתגרים בתפקודן של המורות ושל המאמנת? רק שיח משותף בין המאמנת והמורות יאפשר להבין אילו מבין התופעות היא דומיננטית.

באופן דומה, גם פערים בין דירוגי המורות לדירוגי המאמנות יכולים לנבוע ממקורות שונים אותם ניתן לזהות רק באמצעות שיח משותף. למשל, דירוג שונה של מורות ומאמנת את תדירות כניסת המאמנת לטובת מודלינג ותצפיות בכיתות יכולה לנבוע מהעבודה ששיטת העבודה לא מספיק ברורה והמורות והמאמנות קוראות בשמות אחרים לאותה "כניסה לכיתות". השיח המשותף צריך במקרה מסוג זה לעזור לברר יחד את המטרה של הכניסה לכיתות ואת ההבחנה בין המטרה של מודלינג לתצפית.

דיון סביב ההסכמות וסביב הפערים לבירור משמעות הנתונים הוא דרך חשובה לחיזוק הדיאלוג הבונה בין המורות ובין המאמנת ביחס לדרכי ההוראה של המורות ולאסטרטגיות הפיתוח המקצועי. חשוב לקיים דיאלוג זה הן ברמה הפרטנית והן ברמה הצוותית. המורות כאמור ממלאות את המחוון באופן אנונימי כך שבשיח הפרטני המאמנת יכולה להצביע על המגמות שנמצאו בנתונים ולאפשר למורה למקם את עצמה ביחס למגמות אלו ולהגדיר באופן מפורט את צרכיה.

מצורפות הצעות לשאלות לרפלקסיה משותפת על בסיס מחוון האוריינות: