שיפור מתמיד במיזם מישרים - הצבת יעדים, מעקב ובקרה על השגתם


בבתי ספר תת־משיגים המשרתים אוכלוסיה מרקע של עוני והדרה היעדים הנורמטיביים נתפסים במקרים רבים על ידי הצוותים והמעטפת הטבעית של בתי הספר – הרשויות ומשרד החינוך – כלא ריאליים ולא רלבנטיים. אולם, דווקא על מנת לייצר שיפור משמעותי בהישגים החינוכיים של בתי הספר, מטה מישרים מציב רף ציפיות גבוה לבתי הספר ולתלמידים – רף המוגדר באופן מפורש ומדיד, ולצד זאת מספק תמיכה רבה במעקב על השגת יעדים אלה.
במסמך זה נציג את הפעולות המרכזיות בהן נוקט מיזם מישרים בתחום זה.


בבתי ספר תת־משיגים המשרתים אוכלוסיה מרקע של עוני והדרה היעדים הנורמטיביים נתפסים במקרים רבים על ידי הצוותים והמעטפת הטבעית של בתי הספר – הרשויות ומשרד החינוך – כלא ריאליים ולא רלבנטיים. לאור הפערים הגדולים איתם מגיעים התלמידים לבית הספר, המשאבים הדלים והידע המקצועי החסר, צוותים בבתי ספר תת־משיגים נוטים לאמץ גישות של חמלה ורחמים כלפי התלמידים ואלה באות לידי ביטוי בהנמכת רף הציפיות מהתלמידים ורמת הוראה שאינה מאתגרת. באופן דומה, המעטפת, שגם היא חסרה את הידע והמשאבים הנחוצים, נוטה להסתפק בציפיה שהמנהלים והצוותים החינוכיים ישיגו שיפור כלשהו וכך היא נמנעת לכאורה מתסכול הצוותים למול גודל המשימה.


אולם, דווקא על מנת לייצר שיפור משמעותי בהישגים החינוכיים של בתי הספר, מטה מישרים מציב רף ציפיות גבוה לבתי הספר ולתלמידים – רף  המוגדר באופן מפורש ומדיד, ולצד זאת מספק תמיכה רבה במעקב על השגת יעדים אלה.


השיפור של בתי ספר המשרתים אוכלוסיות מרקע של עוני והדרה הוא מה שמכונה בעיה סבוכה – בעיה נבזית שקשה להגדיר אותה במדויק ולפתח מענה הולם עבורה; בעיה שנמצאת במרחב שבו גורמים רבים פועלים באופן עצמאי ומשפיעים על המערכת, כך שקשה לפרק אותה לגורמים כדי לזהות קשרי סיבה ותוצאה מדויקים[1]. לכן, תכניות התערבות מנסות בדרך כלל לפעול באמצעות מספר מנופי שינוי ומקוות שסך הפעולות יוביל לשיפור הרצוי. בניסיון למקד את המאמצים שלנו במיזם במנופי שינוי שהם בעלי השפעה פוטנציאלית גדולה יותר, פיתחנו כלי הערכה שיאפשרו לנו לעקוב אחר השינויים הן ברמת התוצאות והיעדים והן ברמת התהליכים. הניתוח הרב־שנתי שלהם מאפשר לנו לזהות קשרים בין המדדים השונים ולהצביע על אפיקי פעולה שחשוב להתמקד בהם בניסיון להוביל שיפור חד ומואץ בבתי הספר.

להלן פירוט הפעולות המרכזיות המתבצעות על ידי מטה המיזם בתחום זה:

הצבת יעדים והערכתם

התוצאות המצופות מבתי הספר במיזם, היעדים ואופן הערכתם גלויים, שקופים ומציבים רף שאפתני אחד לכל בתי הספר. התוצאות המצופות מוגדרות באמצעות מסמך תוצאות מצופות שפותח במיזם. ארבעת תחומי ההערכה של בתי הספר גלויים לכל השותפים והם: הישגי התלמידים באוריינות שפת אם, תפיסות ועמדות הצוות, אמון ההורים בבית הספר ואקלים בית הספר.

בכל אחד מהתחומים ישנם מדדים העוסקים בהערכת התוצאות הרצויות (למשל, הישגי התלמידים) ומדדים העוסקים בתהליכים ההכרחיים להשגתם (למשל, מידת הביטחון של המורים בתהליכים הצוותיים כתהליכים התומכים בעבודתם). ביחס לתוצאות המצופות הללו, ובהתאם למצב הקיים בבית הספר, מתכנן צוות בית הספר עם הארגון המלווה את היעדים השנתיים בתכנית העבודה.

תהליכי הערכה במיזם מתבססים על כלי הערכה שפותחו באופן ייעודי למיזם ועל כלים המשמשים את כלל מערכת החינוך:

תחומי ההערכה מדדי ההערכה כלי ההערכה
הישגים באוריינות שפת אם בכיתות א':
  • שיעור התלמידים שעברו מיפוי של הבנת הנקרא בסוף שנת הלימודים.
  • שיעור התלמידים בעלי הישגים תקינים בהבנת הנקרא בסוף השנה.
  • שבירת המתאם בין נתוני הכניסה לכיתה א' לבין הישגי התלמידים בסוף השנה.
בכיתות ד':
  • שיעור התלמידים ברמות הביצוע הגבוהות והנמוכות בשפת אם.
  • מבחן ראמ"ה ארצי באוריינות שפה.
תפיסות ועמדות הצוות
  • תחושת מסוגלות משותפת של הצוות להובלת שיפור
  • איכות הסדירויות התומכות בשיפור תהליכי הוראה, למידה והערכה
  • מעורבות המנהלת בפדגוגיה
  • מידת האמון של המורים בקשר עם ההורים
אמון ההורים בבית הספר
  • מידת האמון הכללי של ההורים בבית הספר
  • מידת האמון של ההורים בקשר עם הצוות החינוכי
  • מידת האמון בקידום אקלים מיטבי
  • מידת האמון של ההורים ביכולת של בית הספר לקדם את ילדם
אקלים בית ספרי מכיל ומעודד למידה סקרי תלמידים ומורים מטעם ראמ"ה

מעגל התכנון והבקרה

במוקד לוח הפעילות השנתי עומד מעגל התכנון והבקרה של המיזם, כפי שזה מתואר בתרשים המצורף. בראשיתה של כל שנה, על סמך למידה קודמת ומיפוי נכתבת תכנית עבודה במערכת מקוונת. תכנית העבודה נכתבת בהתאם למחוון, כאשר כל פעולה צריכה להתאים להשגת אחת מהתוצאות הרצויות של המיזם ולהכיל יעדים ברורים באחת או יותר מהרמות הבאות: רמת מנהיגות וצוות, רמת הורים ורמת התלמידים. תרשים מעגל התכנון והבקרה במיזם מישרים:

מטה מישרים מספק משוב לכל אחת מהשורות  בתכנית העבודה. בהתאם למחוון המשותף, פעולה יכולה לקבל אישור או להידחות ולדרוש תיקון. רק בהינתן שכל הפעולות מאושרות, ניתן לאשר את תכנית העבודה כולה ואת התקציב הנחוץ להפעלתה. המשוב על תכנית העבודה מכוון במהותו לשכלל את החשיבה התוצאתית של המנהלים והצוותים החינוכיים ולכן מהותו בדיקת הקשרים הלוגיים בין הפעולות ליעדים ומידת המפורשות של ההנחות והיעדים. בנוסף, משמש המשוב להעלאת רף הציפיות של המנהלים והצוות על ידי בדיקה שהיעדים אכן הולמים את האתגרים המוכרים של בית הספר.

צמתי סטטוס

מפגשי סטטוס נערכים פעמיים בשנה. באמצע השנה מטרת הסטטוס היא להעריך את הקשר בין התכנון לביצוע במטרה לדייק את תכנית העבודה של המחצית השניה, ובסוף השנה המטרה היא להעריך את מידת השגת היעדים, כלומר את האפקטיביות של תכנית העבודה. מפגש הסטטוס עצמו ממוקד בניסיון להרחיב את נקודת המבט של בית הספר וכל השותפים על ההצלחות והאתגרים, בסימון הצלחות שיש להדהד ולשקף לצוותים ובסימון אתגרים שיש לחקור כדי לפצח. לכל סטטוס יש פורמט ייעודי ועל פיו נשלח דוח למטה מישרים טרם המפגש. בעקבות המפגש מטה מישרים שולח סיכום קצר הכולל את התובנות המרכזיות וכן נקודות למעקב משותף .


סיכום

מיזם מישרים נוקט במספר פעולות מרכזיות שתכליתן הצבת רף ציפיות גבוה לבתי הספר ולתלמידים ותמיכה במעקב אחר השגת יעדים אלו: הצבת יעדים גבוהים גלויים ושקופים והערכתם באמצעות כלי הערכה מתאימים; מעגל תכנון ובקרה הכולל מיפוי, בניית תכנית עבודה ובקרת ביצוע ו-צמתי סטטוס שהם מפגשים הנערכים בפורמט ייעודי במטרה להפיק ולשקף לבתי הספר תובנות על ההצלחות והאתגרים העומדים בפניהם.


  1. להרחבה מומלץ לקרוא על  מסגרת קינפין באתר דואלוג.