מערך לכתיבת תכנית עבודה בית ספרית

תוכנית עבודה נועדה להוות בסיס מוסכם לתהליכי העבודה בבית הספר ולהערכת האפקטיביות של העשייה הבית ספרית. תכנית העבודה נכתבת לאור מטרות אותן יש להשיג על פי החזון הבית ספרי. תוכנית עבודה טובה משקפת את ההנחות ביחס לשאלה: מדוע ואיך אוסף הפעולות שעושים אמור להוביל לתוצאות הרצויות?

בבתי הספר במישרים מתנהל תהליך שיפור בית ספרי בליווי ארגונים חינוכיים שנבחרו לכך, המכוון להשגת תוצאות מצופות ידועות ומוסכמות. תוכנית העבודה הבית ספרית מעוצבת בעבודה משותפת של מנהלת ביה"ס והארגון המלווה בהתאם לצרכים הייחודיים של בית הספר.

המערך המצורף כאן מזמין לתהליך למידה צוותי על כתיבת תכנית עבודה.

  • מומלץ לקרוא וללמוד אותו יחד עם השותפים שלכם לכתיבת תכנית העבודה.
  • מומלץ להקדיש ישיבה של כשעה וחצי ללמוד את ההגדרות ולנתח את הדוגמאות.



מטרות תכנית העבודה הבית ספרית

תכנית עבודה בית ספרית משרתת את המטרות הבאות:

  1. לסייע למנהלת לתכנן ולנהל את תהליך העבודה להשגת מטרות בית הספר.
  2. לאפשר למנהלת מעקב ובקרה על תכנון מול ביצוע של התכניות ולאפשר מעקב אחר ההתקדמות של השינוי בבתי הספר.
  3. לזהות הזדמנויות ללמידה ולאפשר למידה של ההתערבויות.

במיזם מישרים תכניות העבודה הבית ספריות משרתות מטרות נוספות:

  1. לסייע לליווי בית הספר ע"י הארגון המלווה – תכנית העבודה מהווה מעין חוזה לשיתוף הפעולה בין הארגון המלווה לבית הספר ומתארת את אופן מימוש תיאורית השינוי של הארגון המלווה לצד המענה לצרכי בית הספר ויצירת שפה משותפת.
  2. לאפשר את הליווי של מטה מישרים לארגונים המלווים ובתי הספר – הערכת המענה הניתן על ידי הארגונים לבתי הספר; אישור ההתערבות, הקצאת התקציב והבקרה התקציבית.
  3. לאפשר למטה מישרים מעקב ובקרה על תכנון מול ביצוע של התכניות -הבסיס למפגשי הסטטוס.

מבנה תכנית העבודה במישרים

תכנית העבודה כוללת את המרכיבים הבאים:

  1. תוצאה רצויה - תוצאה שנבחרה ונוסחה בהתאם לצרכי בית הספר. עבור בתי הספר במיזם מישרים מוגדרות תוצאות מצופות ידועות ומוסכמות ברמת הניהול, רמת בית הספר ורמת הכיתה.
  1. זירת פעולה - עבור כל אחת מהתוצאות הרצויות יש לציין את זירת הפעולה בה ביה"ס יפעל על מנת לקדם את התוצאה הרצויה - בהתאם למודל שבע הזירות של משרד החינוך .
  2. פעולה - המעשה שבית הספר עושה במטרה ליצור שינוי בבית הספר ולהשיג תוצאה רצויה.
  3. תוצאה ברמת קהלי היעד - תוצאה מוגדרת בתכנית העבודה בשלוש רמות: ברמת מנהיגות וצוות, ברמת קהילה והורים וברמת תלמידים. תוצאה היא התולדה של פעולה מסוימת בקרב קהל היעד.
  4. יעד - מגדיר את הרמה שבה התוצאה הרצויה תשביע את רצוננו.
  5. כלי מדידה - הכלים שישמשו להערכת התוצאות.

בנוסף למרכיבים אלו, חשוב לציין עבור כל פעולה את מועד ההתחלה ומועד הסיום, מהו התקציב המוקצה לפעולה ומי האחראי לביצוע הפעולה.

דוגמא: מתוצאה רצויה ועד לכלי המדידה

תוצאה רצויה

לצורך הלמידה והתרגול בחרנו דוגמא לתוצאה רצויה שנוסחה באחת מתכניות העבודה של בית ספר במיזם מישרים:


התוצאה הרצויה:

אוריינות שפתית ומתמטית היא הליבה של תהליכי הלימוד: חשיפה לעושר לשוני, התנסות פעילה אינטנסיבית בסביבות אורייניות לתלמידים, השיעורים מבוססים על שיח עשיר בו התלמידים שותפים פעילים ומרכזיים.

בית הספר זיהה צורך לעודד את התלמידים להתקדם ברכישת הקריאה ובחר לפעול בזירה של "שותפויות עם הורים וקהילה" כדי לחזק את המעורבות של ההורים כתומכי למידה עבור התלמידים.

פעולה

פעולה היא המעשה שבית הספר עושה במטרה לקדם את השינוי בבית הספר ולהשיג תוצאה רצויה. ניסוח בהיר של פעולה הכרחי על מנת להציב יעדים, לקיים שיח גלוי עם הצוות ולהעריך התקדמות ואפקטיביות.

בדוגמא שלנו:


פעולה: קיום קבוצות קריאה לתלמידי כיתות א'-ב' והוריהם בשיתוף מתנדבים מהקהילה להשלמת פערים שפתיים בקרב תלמידים ממשפחות עם חסכים שפתיים (עולים, קשיים סוציואקונומיים וכו')


סטנדרט מיטבי לבחירה וניסוח של פעולה:

  • הפעולה מנוסחת באופן בהיר כך שניתן להבין מה בדיוק מתכננים לעשות.
  • הפעולה צריכה להיות מרכזית בתהליך השינוי ולא אוסף של התרחשויות.
  • הפעולה מוגדרת ביחס לצרכים של בית הספר בנקודת הזמן הנוכחית (על פי נתוני מיפוי או הערכה אחרת).
  • הפעולה נובעת מהתוצאה הרצויה באופן ברור ומתאימה לתיאורית השינוי של בית הספר.

לפניכם מחוון המגדיר ומדגים שלוש רמות לניסוח של פעולה:

תוצאה

התוצאה צריכה לנבוע ישירות מהפעולה וצריך להיות קשר לוגי ברור ביניהן .התוצאה מנוסחת ביחס לקהל יעד מוגדר כך שברור מי יושפע ממנה.

בדוגמא שלנו -


תוצאה: הורים משתתפים במפגשי הקריאה עם ילדיהם בבית הספר ומאמצים הרגלי קריאה בבית.


סטנדרט מיטבי לניסוח של תוצאה:

  • קהל יעד מוגדר - התוצאה יכולה להיות ברמת מנהיגות וצוות, רמת ההורים והקהילה ו/או רמת התלמידים (לא לכל פעולה יש תוצאה בכל הרמות).
  • צריך להיות קשר ברור בין הפעולה לכל רמת תוצאה שנוסחה.
  • התוצאה משקפת תמונת הצלחה כך שברור איך התוצאה תראה.

לפניכם מחוון המגדיר ומדגים שלוש רמות לניסוח של תוצאה:

דוגמא - מתוצאה רצויה ועד לתוצאות ביחס לקהלי יעד

לפניכם ניסוח מיטבי של הדוגמא שלנו - החל מהתוצאה הרצויה, דרך הפעולה ועד לתוצאות:

היעד וכלי המדידה

היעד מגדיר את רמת שביעות הרצון שלנו מהתוצאה. לדוגמא: 70% מהמורים; פעם ביום; כל תלמיד פעם בשבוע וכיו"ב.

בדוגמא שלנו:


יעד:

  • המפגשים מתקיימים אחת לשבועיים.
  • כ 80% מהמשפחות שזוהו מגיעות.
  • כ 60% מהילדים מדווחים במחצית השניה על שינוי בהרגלי קריאה בבית עם ההורים.
  • הגדרת יעדים וכלי מדידה מדייקת את הגדרת התוצאה ואת הפעולה, אולם לא כל תוצאה נמדוד בסופו של דבר.
  • ההכרעה מה למדוד תלויה במרכזיות הפעולה בתכנית העבודה.
  • אפשר להגדיר מדד לעצם הקיום של פעולה, אולם עדיף למדוד את רמת התוצאות של הפעולה: לא כמה מפגשי פיתוח מקצועי התקיימו, אלא מה היתה ההשפעה שלהם.
  • היעד צריך להיות מדיד, לאתגר אך לא לייאש ולהיות תחום בזמן.

לפניכם מחוון המגדיר ומדגים שלוש רמות לניסוח של יעד:

כלי המדידה הוא הכלי להערכה של מידת השגת היעד.

בדוגמא שלנו -


כלי מדידה:

  • רישום נוכחות במפגשים.
  • הילדים ישתפו אחת לשבוע על לוח בכיתה בספר שקראו בבית.
  • כלי המדידה קשור באופן ישיר לתוצאה ומגדיר איך מודדים: שאלון, תצפית, ספירת מפגשים וכיו"ב.
  • מומלץ לבסס את ההערכה כמה שיותר על תוצרי העבודה השוטפת של בית הספר וכמה שפחות על דיווח סובייקטיבי באמצעות שאלונים.

לפניכם מחוון המגדיר ומדגים שלוש רמות לניסוח של כלי המדידה:

דוגמא - מתוצאה רצויה ועד לכלי המדידה

לפניכם ניסוח של כל מרכיבי תכנית העבודה ביחס לדוגמא שלנו:

אחריות

עבור כל אחת מהפעולות יש למנות גורם אחראי אחד או שניים.

מחוון להערכת תכנית עבודה

לפניכם מחוון כולל להערכת תכנית עבודה בית ספרית (כדי לגלול לחצו על החצים בפינה השמאלית התחתונה) :

סיכום - רגע למחשבה

  1. כתיבת תוכנית העבודה היא רק ההתחלה, אבל היא הזדמנות טובה לעבודת צוות וחשיבה משותפת על השאלות: מה חשוב לכם, איך תגיעו לשם ואיך תדעו שהגעתם.
  2. תכנית עבודה טובה היא כלי עבודה שמתעדכן בהתאם להערכת ההתקדמות ביישום התכנית והאתגרים המשתנים של בית הספר.
  3. תכננו מראש מה יהיו הצמתים שבהם תבדקו את עצמכם. אל תכבידו. עדיף להתמקד ולהציב יעדים ריאליים גם לנקודות העצירה וההתבוננות.
  4. והכי חשוב - תהנו. זוהי הזמנה לתהליך חשיבה משותף ומפרה שידייק את העשייה הבית ספרית, יאפשר להתקדם בצעדים ברורים ולראות את התוצאות הולכות ומצטברות.