מפת הידע: מסוגלות לחולל מהפך בית ספרי בר־קיימא

הובלת מהפך בבתי ספר המשרתים אוכלוסיות בעוני והדרה מחייבת פיתוח ידע ויכולות אצל כלל השותפים המרכזיים בתהליך: המעטפת של בתי הספר (רשויות, ארגונים מלווים), מנהלת בית הספר, צוות בית הספר, ההורים והתלמידים. מפת הידע נועדה לארגן ולהציג את הידע הנדרש לתהליך שיפור חד ומואץ של בתי ספר המשרתים אוכלוסיות בעוני ובהדרה.


מפת הידע שלפניכם פותחה על בסיס ההתנסות והלמידה בארבע השנים הראשונות של מיזם מישרים והיא נמצאת בתהליך פיתוח מתמשך בהתאם ליעד השני של המיזם – לחלץ על בסיס ההתנסות במיזם ידע שניתן יהיה להשתמש בו באופן נרחב יותר בבתי הספר היסודיים בארץ. מרכז הידע של אתר מישרים, בו אתם נמצאים עכשיו, מאורגן לפי מפת הידע:

תחת כל מסוגלות מפורטים רכיבי המסוגלות כלומר, איזה ידע ואילו יכולות נדרשות מכל אחד מהשותפים על מנת לקדם את השיפור הרצוי בתחום אחריותו ואת התהליך כולו. עבור כל רכיב מוצעים תוצרי ידע מסוגים שונים - ידע מחקרי, תפיסות וכלים.

הקשרים ההדוקים והתלות הגבוהה בין כל השותפים מייצרים מנופי השפעה הדדיים, כך שמצד אחד כדי לחולל מהפך בר־קיימא יש לשפר את רמת המסוגלות של כל השותפים, ומצד שני, כל שיפור ברמת המסוגלות של אחד מהשותפים בהכרח משפיע לטובה על רמת המסוגלות של כל היתר ושל כלל המערכת.

במסגרת המיזם, מטה מישרים מתפקד כמעטפת המרכזית של בתי הספר. תהליכי הלמידה של המיזם הופנו בין השאר לזהות מהן הפעולות והידע הנדרשים למעטפת זו כדי להזין את התהליכים בבתי הספר ולוודא שהשיפור אכן מתרחש.

איך זה נראה באתר?

דף הבית של מרכז הידע מציג את מפת הידע. תחת כל מסוגלות ישנן הפניות לתוצרי ידע מרכזיים שמשויכים אליה:

לחיצה על כל מסוגלות מובילה אל דף השער של אותה מסוגלות. בדף השער תוכלו לקרוא אודות רכיבי המסוגלות ולהיכנס אל תוצרי הידע המשויכים לכל אחד מהרכיבים. כך נראה למשל דף השער של מסוגלות המנהל:

מה בין מסוגלות ותחושת מסוגלות?

תחושת מסוגלות היא התחושה והאמונה שיש לאדם או לקבוצה ביחס ליכולת שלו.ה לבצע משימה. תחושה זו יכולה להשפיע על המוּכנות לבצע משימה ועל מידת המוטיבציה והנכונות להשקיע בה. תחושת מסוגלות גבוהה קשורה לתפיסה של מיקוד שליטה פנימי גבוהה ומתאפיינת באופטימיות ובנכונות להתמודד עם אתגרים . לעומת זאת, תחושת מסוגלות נמוכה קשורה לתפיסה של מיקוד שליטה חיצוני ונטייה לחשוב שמשימות הן קשות מכפי שהן באמת. תחושת המסוגלות היא סובייקטיבית ולעיתים קרובות יש פער בינה ובין רמת המסוגלות עצמה, כלומר, מידת הידע והיכולת הקיימות בפועל.

מפת הידע של מישרים מתמקדת בפיתוח המסוגלויות ובהערכתן בפועל. יחד עם זה, התבוננות רפלקטיבית על תחושת המסוגלות והערכתה לאורך התהליך יכולות לתרום להאצת השיפור.