מאמנת אוריינות - פרופיל תפקיד

כישורי שפה בגיל היסודי נמצאים במתאם עם סיכויי מוביליות חברתית בגיל מבוגר יותר. משום כך, מיזם מישרים רואה באימון אורייני בבית הספר את אחד מן המנופים לשינוי בן קיימה וכל בית ספר המשתתף במיזם זוכה למאמנת אוריינות אשר תפקידה הוא להוביל את הפיתוח המקצועי של צוות החינוך הלשוני בשפת האם.
מסמך זה מציג את ייעוד התפקיד וממשקיו, הידע והמיומנויות הנדרשים למילוי התפקיד,התנאים להצלחה בתפקיד ואת אשכולות הידע המרכזיים בתכנית הפיתוח המקצועי למאמנות. בנוסף, מצורפת טבלה המפרטת פעולות ושגרות לקידום כל אחד מיעדי התפקיד וכן מדדי ההצלחה לעבודת המאמנת.




רקע

כישורי שפה בגיל היסודי נמצאים במתאם עם סיכויי מוביליות חברתית בגיל מבוגר יותר, כך שככל שכישורים אלו מפותחים ומגוונים, כך סיכויי המוביליות החברתית גבוהים יותר. בבתי ספר תת־משיגים קיים פעמים רבות פער בין הידע המקצועי של צוות ההוראה בתחום החינוך הלשוני לבין הצורך הגדול של התלמידים והתלמידות בהאצת כישוריהם דווקא בתחום זה. זאת ועוד, כדי לשפר את הישגי התלמידים בבתי ספר מסוג זה המגיעים מרקע של עוני והדרה, אין די בידע בחינוך לשוני בלבד. נדרשים ידע וכלים ייחודיים המותאמים לצורכי התלמידים, אשר לרוב אינם זוכים לחשיפה מספקת לסביבות אורייניות ביחס לבני גילם.

מיזם מישרים הפועל למען הוגנות בחינוך, רואה באימון אורייני בבית הספר את אחד מן המנופים לשינוי בן קיימה בבתי הספר תת־משיגים. משום כך כל בית ספר המשתתף בתוכנית זוכה לתגבור בתחום השפה בדמות מאמנת אוריינות אשר תפקידה הוא להוביל את הפיתוח המקצועי של צוות החינוך הלשוני בשפת האם.

ייעוד התפקיד וממשקיו

המודל של אימון אורייני (Literacy Coaching) נועד לשפר את יכולות ההוראה של צוות המורות באמצעות אימון מתמשך ואינטנסיבי המתמקד בקידום מיומנויות ויכולות התלמידים בתחום השפה (קריאה, כתיבה, דיבור והבנה).

תפקיד המאמנת מורכב מתמיכה במנהלת לצד תמיכה בצוותי החינוך וההוראה. להלן פירוט יעדי התפקיד בכל אחד מממשקי העבודה:


עבודה משותפת עם המנהלת

המחקר בתחום חוללות שינוי בבתי ספר תת־משיגים מצביע על כך כי מנהלות ומנהלים אשר דואגים לשכלול יכולות צוותי ההוראה שלהם בתחום האורייני, מגדילים את סיכויי כלל התלמידות והתלמידים להגיע להישגים גבוהים בתחום השפה. כדי שהמנהלת תוכל להציב אמות מידה לעבודה בתחום האוריינות השפתית בבית הספר, עליה לקבל תמיכה מהמאמנת המשמשת בעבורה מקור בתחום החינוך הלשוני לגיל היסודי.


יעדי תפקיד המאמנת בממשק עם המנהלת:

  1. חשיפה לפרקטיקות מיטביות לקידום תלמידים בכל הרמות
  2. תמיכה בהצבת רף גבוה למורים ולתלמידים
  3. תמיכה בביסוס תהליכי הוראה־למידה־הערכה


ידע ומיומנויות הנדרשים למילוי התפקיד

ידע מקצועי בתחום הוראת החינוך הלשוני בבית הספר היסודי


מיומנויות באימון פדגוגי פרטני וצוותי


ידע מקצועי בקידום תלמידות ותלמידים תת־משיגים בתחום השפה


מפתחות להצלחה בתפקיד

בהמשך לכל הנכתב לעיל, להלן התנאים המרכזיים להובלה מיטבית של מאמנת האוריינות בבית הספר:

  1. ממשק יציב וסדיר עם מנהלת בית הספר
  2. ממשק רחב, יציב וסדיר עם צוות המורות בבית הספר, במיוחד צוות המחנכות בכיתות א-ג
  3. מרחב עבודה פרטי קבוע לצורכי עבודה פרטנית עם חברות הצוות

פיתוח מקצועי

תוכנית הפיתוח המקצועי למאמנות כוללת השתלמות אורך אשר נועדה לשכלל את המיומנויות שלהן בתחום הפדגוגי ובתחום האימוני. אשכולות הידע המרכזיים בתוכנית הם:

  1. אוריינות שפה בגיל היסודי
  2. אומנות האימון הפדגוגי בבתי ספר
  3. כלים ייעודיים לעבודה עם אוכלוסיית תלמידים בבתי ספר תת־משיגים

כל מפגש הכשרה כולל יחידות תוכן בנושא אוריינות שפה, סדנאות לפיתוח מיומנויות הנחיה ויחידות היוועצות. נוסף לתוכנית זו מקבלות המאמנות ליווי בבתי הספר תוך כדי עבודתן מהארגון המלווה.

פעולות, שגרות מקדמות ומדדי הצלחה

פירוט פעולות המאמנת ושגרות מקדמות לפי יעדי התפקיד ומדדי הצלחה לעבודת מאמנות האוריינות לפי תחומי אחריות: (לדפדוף במסמך יש להשתמש בחצים המופיעים בפינה בשמאלית התחתונה של המסמך)