מאמנות אוריינות כמנוף שינוי בבתי ספר תת־משיגים: דגשים ממחקר


מאמנות האוריינות הן מנוף מרכזי לשינוי בר קיימא במיזם מישרים - כל בית ספר המשתתף במיזם זוכה לתגבור בתחום השפה בדמות מאמנת אוריינות במשרה מלאה הממונה על הפיתוח המקצועי של המורות לחינוך לשוני בבית הספר.

מיזם מישרים יצר שותפות מחקרית עם המרכז לחקר הפדגוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב על מנת ללמוד על האופן שבו האימון פועל בבתי הספר במיזם, זאת במטרה לטייב את תהליכי הפיתוח המקצועי למאמנות במיזם ולתמוך בהתפתחות של אימון אוריינות בבתי ספר תת-משיגים בישראל.

מסמך זה יציג דגשים מרכזיים מתוך ממצאי המחקר:

  • שלושת שאלות המחקר והממצאים המרכזיים ביחס אליהן
  • ארבע תופעות רוחביות ובעלות משמעות העולות מתוך הממצאים



מודל האימון האורייני נעשה יותר ויותר נפוץ בבתי ספר בארצות הברית במהלך שני העשורים האחרונים. גם הספרות המחקרית אודות המודל בארה"ב הולכת וגדלה ומדגימה את יעילותו, במיוחד עבור בתי ספר תת-משיגים. יחד עם זאת, עדיין חסר ידע  לגבי אופן יישום המודל בהקשרים שונים בארה"ב, וכל שכן בישראל.

מיזם מישרים יצר שותפות מחקרית עם המרכז לחקר הפדגוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב   על מנת ללמוד על האופן שבו האימון פועל בבתי הספר במיזם. איסוף הנתונים למחקר ארך שנתיים וכלל תצפיות אתנוגרפיות בבתי הספר, במפגשי הכשרת המאמנות, בסיורים לימודיים ובכנסי מישרים וראיונות עומק עם מאמנות האוריינות.

שאלות המחקר וממצאים מרכזיים

1. כיצד מאמנות האוריינות תופסות ומבנות את תפקידן בבתי הספר?

מאמנות העידו על מתח בו הן מצויות: מחד הן ממוצבות כמומחיות, תווית אשר פעמים רבות מהווה את מקור סמכותן אל מול המורות, ומאידך, בשל הצורך ללמוד את התפקיד החדש, גם כלומדות, שעדיין חסרות שליטה בעיקר במיומנויות אימוניות.

בחברה היהודית המאמנות התמקדו בדבריהן במתח הנוצר בין חברות עם המורות לבין אוטוריטה ביחס אליהן. בחברה הערבית בה בתי הספר מתאפיינים במבנה היררכי ברור המאמנות הגדירו את הקושי המיצובי שלהן בכך שתפקידן עדיין לא מוטמע בתוך המערכת הארגונית.

2. אילו פרקטיקות אימון מיישמות המאמנות וכיצד הן מיישמות אותן?

המאמנות יכולות להשתמש בשלוש פרקטיקות אימון מרכזיות בתוך הכיתות: (א) תצפית (ב) הדגמה (ג) הוראה משותפת וכן בפרקטיקה רביעית שסווגה כ "אימון ללא נוכחות המורה".

ניכר כי מרבית המאמנות, הן בחברה היהודית והן בחברה הערבית, נכנסות לכיתות בעיקר כדי לצפות במורות. בחברה היהודית כ 40% מן הכניסה לכיתות נעשתה לצרכי תצפית, כשליש נעשה לצרכי הדגמה ואחוז קטן יותר להוראה משותפת יחד עם המורה.  בחברה הערבית כל הכניסות של המאמנות לשיעורי המורות (100%) הוגדרו על ידן ככניסה למטרת תצפית.

ייתכן שהשוני בין המאמנות משתי החברות מוסבר בחלקו כהבדל בשיום יותר מאשר בפרקטיקה - ייתכן שמאמנות בחברה הערבית דיווחו על ביצוע תצפיות גם ביחס לפרקטיקות שהוגדרו ע"י מאמנות בחברה היהודית כהדגמה או הוראה משותפת: מאמנות מקיימות בכיתות תצפיות משני סוגים עיקריים - תצפית לא-מתערבת, בה המאמנת לא מתערבת במהלכי ההוראה של המורה ורק רושמת לעצמה מחשבות בנוגע לשיעור. בתצפית מתערבת מאידך המאמנת עשויה לתת הנחיות ישירות למורה, או להתערב באופן ישיר אל מול התלמידים ולהדגים פרקטיקה מיטבית. בעוד ש 91% משיעורי הצפייה של מאמנות מהחברה היהודית היו תצפיות לא מתערבות, הרי שרק 22% משיעורי הצפייה של מאמנות מהחברה הערבית הוגדרו כתצפית לא מתערבת.

מחוץ לכיתות, נמצא מספר דומה מאד של מפגשי אימון פרטניים ומפגשי אימון צוותיים. במפגשים אלו מאמנות נוטות להקדיש את מירב המפגשים הצוותיים (70%) וכמחצית (55%) ממפגשי האימון הפרטניים עם המורות לתכנון -במפגשים אלה המאמנות חושפות את המורות לחומרי הוראה מומלצים, מעבדות אותם למערכי שיעור עם המורות. שני בשכיחות, במרחב הפרטי, נמצאות שיחות רפלקציה (33%). התבוננות בנתוני תלמידים נעשתה בשכיחות גדולה פי שניים במרחב הצוותי מאשר במפגשים פרטניים.

3. מהן המטרות האורייניות ופרקטיקות ההוראה שמקדמות המאמנות?

ניתן לזהות חמש מטרות אורייניות מרכזיות עליהן שמות דגש המאמנות במסגרת עבודתן בסדר חשיבות הולך ויורד: קידום הבנת הנקרא, קידום אוצר מילים והרחבת ידע עולם, קידום כתיבה, קידום ידע לשוני וקידום שיח דבור. כמו כן, במרבית המקרים (71%) המאמנות מציעות למורות לשלב את העיסוק באוצר מילים והרחבת ידע עולם כפעילות מטרימה לקריאת הטקסט.

תופעות ותובנות רוחביות

מתוך ניתוח כלל הממצאים של שלוש שאלות המחקר, החוקרות זיהו ארבע תופעות משמעותיות:



1. התמקדות בהטמעת חומרי הוראה על חשבון תהליכי טיפוח מיומנויות של המורות


2. תפיסת המאמנות את כינון היחסים הבינאישיים כמצוי במתח עם שיח ביקורתי


3. מיומנויות הוראה לעומת מיומנויות אימון במוקד הכשרתן של המאמנות ועבודתן


4. תפיסות סביב סוגים של ידע


זמניות התפקיד כגורם מעצים לאתגרים ולמתחים לעיל -

מודל האימון בספרות המחקרית, בעיקר מארה"ב, משקף תפקיד קבוע במערכת הבית ספרית. לעומת זאת, מודל מישרים מגביל את תקן המאמנת בתוך כל בית ספר לחמש שנים.  מודעות המאמנת לתפקידה כקצוב עשויה  להשפיע על כל אחת מן הנקודות הקודמות שציינו. יתכן כי שיקולי הדעת של המאמנות המעוגנים בשאלות של אפקטיביות עשויים לשקף תחושות של עומס ולחץ אשר נובעות מהציפייה מהן להראות שיפור מהיר בהישגי התלמידים בזמן קצר. זמניות התפקיד עשויה גם להוות סיבה נוספת לכך שהמאמנות בוחרות בפרקטיקות אימון שמשפיעות באופן מידי על תפקוד המורות, על פני תהליכי אימון רפלקטיביים, שהינם תהליכיים ומתמשכים לאורך זמן. העדפה זו עשויה לחזק את רצון המאמנות לשפר את המיומנויות האורייניות שלהן על פני המיומנויות האימוניות כמטרה המרכזית שלהן בעבודתן מול המורות.