מושג:מנהיגות בית ספרית

מנהל בית הספר נושא על כתפיו את האחריות הניהולית הפורמלית, אך אנשי צוות נוספים יכולים, ואף צריכים, לקחת חלק פעיל בהובלת בית הספר לקראת הגשמת חזונו ומטרתו. 

חלק מאחריות המנהל היא לפעול ליצירת מנהיגות בית ספרית אפקטיבית:


מנהיגות בית ספרית אפקטיבית: צוות חשיבה והובלה אסטרטגית השותף להגדרת וקביעת מטרות בית הספר ואחראי על ההוצאה לפועל של הפעולות שיתמכו בהשגתן. מטרת העל של המנהיגות הבית־ספרית היא יצירת תרבות למידה איכותית שתאפשר לכל הצוות לשכלל את עבודתו, ולהיות שותף פעיל ביצירת סביבת למידה התורמת לרווחת התלמידים וללמידתם.


הגדרת התפקיד של המנהיגות הבית ספרית צריכה להתמקד בהשפעה על אופי ואיכות עבודת הצוות ודרכה היא משפיעה באופן עקיף גם על ההישגים החינוכיים של תלמידים. לחלק מבעלי התפקידים במנהיגות הבית־ספרית יש אחריות על הובלה ישירה של צוותים ולחלקם אחריות גם על תחומי רוחב.

מנהיגות בית ספרית אפקטיבית פועלת לאור מספר עקרונות מנחים: עבודה על בסיס מטרות ברורות; ביסוס שיתופי פעולה בין חברי הצוות ובין הצוות וההורים; פיתוח תרבות של משוב; שימוש בנתונים כדי לזהות את השפעת פעולות הצוות על קידום התלמידים; הרחבת המסוגלות הצוותית באמצעות למידה ארגונית רצופה ולבסוף עמידה בכל העקרונות הללו מכוונת לשיפור איכות תהליכי הלמידה.