ניסיון 44


הפילוסוף ג'ונתן ליר טבע בספרו את המושג "תקווה רדיקלית" - היכולת לשמר תקווה גם ללא עוגן מציאותי לאחוז בו, גם לנוכח חורבן אישי וקהילתי. תקווה רדיקלית מניחה את קיומו של עתיד טוב יותר, אף שאין עדיין את היכולת המושגית לתאר ולנסח אותו. תקווה רדיקלית היא פעולה אמיצה שדורשת גמישות, פתיחות ויכולת דמיון על מנת לייצר תמונת עתיד של מציאות חדשה.
מסמך זה כולל אסופה של טקסטים בנושא תקווה והנחיות לעבודה סדנאית סביב טקסטים אלו.



הקדמה

המושג תקווה רדיקלית אומץ לתחומים רבים ונעשה בו שימוש בארגונים, ספרים ומחקרים בנושאי חינוך וחברה. המוטיב החוזר בכל המקרים הוא לקיחת אחריות, אקטיביזם, תגובה שאפתנית למצב קשה, ציווי אתי, שימוש מכוון של מנהיגים בדמיון. לא מדובר איפה בנטייה לאופטימיות, או באמונה "תראו טוב – יהיה טוב", אלא במאמץ מתמשך לטפח תפיסת טוב עתידי ובמאמץ משותף לפעול כדי לקדם אותו.

מיכל קרומר נבו בחרה במושג תקווה רדיקלית לשם הספר שלה – כשהיא מציעה פרידגמה לעבודה סוציאלית מודעת עוני. פרדיגמה זו מציעה כלים מחשבתיים ומעשיים לדמיין מציאות אחרת, כלים וידע לבקר את המנגנונים הקיימים אך גם לפעול באופן שיקדם משמעותית, באופן שקשה מאוד לדמיין אותו בכלים הקיימים, את האנשים החיים בעוני ואת החברה כולה.

אסופת טקסטים

מתווה לסדנא

תוכלו להיעזר במתווה המוצע לעבודה סדנאית:


עבודה אישית: לפניכם חוברת מקורות על תקווה, דפדפו בה וקראו את הטקסטים.

  • בחר.י טקסט שאת.ה מתחבר.ת אליו במיוחד.
  • מה הטקסט שבחרת מחדש לך ביחס למושג תקווה?
  • איזה קווים משותפים את.ה מזהה בכל הטקסטים?


עבודה בקבוצה: מבט על בית הספר
הסבר - בתי ספר ככלל, ובפרט בתי ספר המשרתים אוכלוסיות בעוני ובהדרה, פועלים בתוך מציאות מורכבת ורווית אתגרים. על מנת לאפשר התמודדות מוצלחת עם אתגרים אלו יש צורך לטפח תקווה רדיקלית. תקווה רדיקלית היא בחירה אקטיבית בלקיחת אחריות, אקטיביזם, פעולה שאפתנית אל מול מצב קשה ושימוש מוכוון בדמיון.

  • נסחו מהי התקווה הרדיקלית שלכן.ם ביחס לבית הספר?
  • מה הפעולות שיסייעו לצוות לטפח תקווה רדיקלית?